Saturday, June 11, 2011

အဂၤလိပ္စကားေျပာ ေလ့က်င့္ျခင္း

အတန္းထဲမွာ စကားအမ်ားဆံုးက စာေရးသူပဲ။ အဂၤလိပ္စကား မေတာက္တစ္ေခါက္နဲ႕ ကုလားဆရာ ဆရာမေတြသင္တာ ၾကားတာေတြကုိ မွားတယ္ မွန္တယ္ ဆရာႀကီးစတိုင္နဲ႕ ေတာက္ေလွ်ာက္ ေ၀ဘန္လိုက္ လာတာ စာသင္ႏွစ္ၿပီးဆံုးတဲ့အထိ ဆိုပါေတာ့။ ၾကာေတာ့ ကုလား(ဆရာ ဆရာမ) ေတြ မေျပာနဲ႕ အခ်င္းခ်င္းက ေတာင္ လက္လန္ယူရတယ္။ အတန္းထဲ တြင္လား။ မဟုတ္ဘူး။ အျခားက တကယ့္ မာစတာ စေကာ္လာ ဆုိတဲ့သူေတြ ေျပာေဟာ ပုိ႕ခ်တဲ့ သင္တန္းေတြမွာလဲ အာေပါင္ အာရင္းသန္သန္ ေမးလုိက္ ျမန္းလုိက္နဲ႔ ကိုစြာက်ယ္ အလုပ္္ဆံုးက စာေရးသူပဲ။ အေဆာင္မွာ လည္း အခ်င္းခ်င္း စာေပေရးရာ ၀ါဒေရးရာေတြမွာ တစ္ရာနဲ႕ တစ္ေယာက္ ဆုိတာလုိ ပြက္ေလာလန္ေအာင္ ျငင္းခံုေဆြးေႏြးတတ္တာ ဘယ္သူ မွတ္သလဲ ဤကိုယ္ေဖပဲေပါ့။ ဒါေၾကာင့္ စာေရးသူရဲ႕ ကိုစြာက်ယ္ အျပဳအမူကုိ ကြယ္ရာမွာ အတင္းအဖ်င္း ေျပာရံုနဲ႔ အခ်ိဳး ေျပာင္း မလာတဲ့အဆံုး '' ကိုယ္က ဘယ္ေလာက္သိလို႔ ပေရာ္ ဖက္ဆာေတြကုိ ေ၀ဘန္ရတာလဲ။'' စသည္ တုိက္ရုိက္ ေျပာတာေတြလုပ္လာၾကတယ္။ အခ်ိဳ႕ ကေတာ့ သေဘာ မေနာနဲ႔ '' ဆရာ ဆရာမေတြ သင္တဲ့အခါ သိပ္မေ၀ဘန္(ေဆြးေႏြး)ပါနဲ႔။ ကုိယ္က ေက်ာင္းသားဆုိေတာ့ နားေထာင္ရံုပဲေပါ့။ မွားေတာ့လည္း သူတုိ႔က ဒီလုိယူဆ ပါလား ဆုိၿပီးေတာ့ မွတ္ထား ရံုပဲေပါ့။ သူတုိ႔က တစ္ခုခု လုပ္(ကန္႔) လုိက္ရင္ ကိုယ္ပဲ ခံရမွာမို႔ ပါ။'' စသည္ သတိေပးစကား ေျပာလာရတဲ့အထိ။ (အင္း စာေတြက သင္ထားေတာ့လည္း သိၿပီးသားေတြ ျဖစ္ေန တယ္။ သိေနေတာ့လည္း မွားေနတာေတြ ျမင္ရရင္ မေျပာပဲ မေနႏိုင္ေအာင္ စိတ္ထဲမွာ ရြပုိးထုိးေနတယ္။ ေျပာျပန္ေတာ့လည္း အလိုက္မသိရာ ေရာက္ေနျပန္။)

တစ္ခါ ပါဠိ႒ာနက ႀကီးမွဴးဖြင့္လွစ္တဲ့ သင္တန္းတစ္ခုမွာ။ မွတ္မွတ္ရရ Ph.D ေက်ာင္းသားမ်ား အတြက္ ဖြင့္လွစ္တဲ့ Methodology သင္တန္းတစ္ခုမွာပါ။ စာေရးသူက Ph.D ေက်ာင္းသား မဟုတ္ေပမယ့္ အေတြ႔အႀကံဳ ရခ်င္တဲ့ သေဘာနဲ႔ အဲဒီ သင္တန္းကို အစ အဆံုး တက္ေရာက္ သင္ျဖစ္တယ္။ သင္တန္း ေနာက္ပိုင္းရက္ေတြမွာ ေက်ာင္းသားေတြကုိ စာတမ္းေတြ ေပးၿပီး presentation ေတြ အလွည့္က် လုပ္ခိုင္းတယ္။ စာေရးသူရဲ႕ အလွည့္မွာေတာ့့ အမ်ားႏွင့္ မတူတဲ့ ေဟာေျပာခ်က္ေတြေၾကာင့္ ပြဲဆူသြားတယ္။ ေမးခြန္းေပါင္းမ်ားစြာ၊ အေျဖေပါင္း မ်ားစြာနဲ႔ ရႊန္းရႊန္းေ၀လို႔ေပါ့။ သိတယ္မဟုတ္လား။ '' ကမၻာ့ဘာသာ တရားေတြထဲမွာ သိပၸံ ပညာရဲ႕ ေထာက္ခံအားေပးမႈရေနတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာ သည္သာ အစစ္မွန္ဆံုးဟု ဆုိရမွာ ျဖစ္္ေၾကာင္း။ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈ အမွန္တကယ္လုိခ်င္ရင္ ဗုဒၶတရားေတာ္မ်ားကို အမ်ားသိ ေအာင္ ျဖန္႔ခ်ိရမွာျဖစ္ေၾကာင္း။'' ဗုဒၶဘာသာ အေၾကာင္းကို သည္မွ်ေလာက္ေျပာရံုနဲ႕ ဒီ (အိႏၵိယ) မွာ လုံေလာက္တဲ့ ပြဲဆူမႈကုိ ရႏုိင္တယ္ဆုိတာ သိထားတယ္။ ဘာလုိ႔လဲဆိုေတာ့ ကုလား ဆရာ ဆရာမ (ပညာတတ္) အမ်ားစုက ဗုဒၶဘာသာကုိ အၿမဲတမ္း ေ၀ဘန္တုိက္ခိုက္ အျပစ္ ေျပာေနတဲ့ ဟိႏၵဴ၊ ဂ်ိန္းဘာသာ ၀င္မ်ားသာ ျဖစ္ၾကလို႔ပဲ။ အဲဒီေတာ့ အဲလို ေျပာလာတဲ့ သူရွိရင္ ဘက္ေပါင္းစံုက နည္းေပါင္းစံုနဲ႕ လက္ေ၀ွ႔စင္ ေပၚက လက္ေ၀ွ႔သမားမ်ားလုိ နလံမထူေအာင္ ၀ိုင္းတြယ္ၾကေတာ့တာပဲ။ ဒီလုိနဲ႔ သူတို႔ေအာင္ ပြဲခံလာၾကတာ ႏွစ္ေပါင္း အေတာ္ ၾကာၿပီပဲ။

ဆရာတစ္ေယာက္က စတင္ ေမးခြန္းထုတ္တယ္။ '' ဗုဒၶက သူ႔ကို ယံုဘို႔ မေျပာခဲ့ဘူး။'' ပါဠိဌာန က ပါဠိစာ သင္ေပးေနတဲ့ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ကုလားဆရာ ေပါက္စ။ ကုိရင္၀တ္နဲ႔ ျမန္မာ ျပည္မွာ ေတာင္ သံုးေလးႏွစ္ ေနထိုင္ခဲ့ဘူးတဲ့ သူက ဒီေမးခြန္း ေမးရက္ပေလ ဟု စိတ္ထဲ ေအာက္သက္သက္ ျဖစ္သြားတယ္။ '' ငါ ျပန္ေမးပါရေစ ဒီလုိ စကားမ်ိဳးကုိ ဘုရားက ဘယ္သုတ္မွာ ေျပာခဲ့လုိ႔လဲ။'' ဆရာေပါက္စ ၿငိမ္သြားတယ္္။ အဲဒါကို ေဘးမွာ ထုိင္ေနတဲ့ ပေရာ္ဖက္ဆာ ဆိုသူက '' ကာလာမ သုတ္မွာ '' ဟု ေျပာလာတယ္။ '' ဘယ္လုိေျပာတာလဲ။'' အသံအတန္ငယ္ က်ယ္သြားတာကို သတိျပဳမိလုိက္တယ္။ ဆရာႀကီးထံမွ အေျဖျပန္မလာ။ အခန္းတစ္ခုလံုး စကၠန္႔သံုးဆယ္ခန္႔ ၿငိမ္သက္သြား။ '' ဒီလုိ ေယာင္ေတာင္ေတာင္ ၀ါးတားတား သမားေတြက ဆရာတက္လုပ္ေနၾကလုိ႔ ဒီမွာ ဗုဒၶ၀ါဒဆိုတာလည္း ၀ါးတားတား ျဖစ္ေနျခင္းျဖစ္ တယ္။'' ဒီစကားကုိ ရင္ထဲမွာပဲ ေျပာျဖစ္။ '' မင္းက သိပၸံက ကမၻာကို ဖ်က္ဆီးေနတယ္ ဘာညာနဲ႔ အျပစ္ေျပာတယ္။ လက္ေတြ႔မွာ သိပၸံရဲ႕အက်ိဳးေက်းဇူးကို ခံစားေနရတာ အားလံုး အသိပဲ။ မင္းကိုယ္တိုင္ပဲ ၾကည့္ေလ သိပၸံႏွင့္ စမ္းသပ္တီထြင္းထားတဲ့ မ်က္မွန္ကို တပ္ၿပီးစာၾကည့္ ေျပာေနရတယ္ မဟုတ္လား။ မ်က္မွန္မပါရင္ မင္း…။'' ပါဠိဌာနက ေနာက္ထပ္ ဆရာတစ္ ေယာက္ပါ။ အၿမဲတမ္း ကို႕လို႔ကန္႕လန္႕ အေတြးမ်ိဳးေတြနဲ႕ ဗုဒၶဘာသာ စာေပေတြကို သင္ၾကားေပးေနတဲ့သူ။'' မင္း ဘာစကား ေျပာတာလဲ။ မင္း ဆရာတစ္ေယာက္ လုပ္ေနၿပီးေတာ့ ဆရာနဲ႕တန္တဲ့ စကားမ်ိဳးကို မေျပာတတ္ဘူးလား။'' အေျဖကေတာ့ မာန္ေငါက္လုိက္ျခင္းပါပဲ။ '' ျမန္မာႏိုင္ငံက ဗုဒၶဘာသာ ႏိုင္ငံျဖစ္ရက္နဲ႕ ဘာျဖစ္လို႔ ဆူနာမီ ေဘးဒုကၡႀကံဳရတာလဲ။'' ေမးသူ က ထုိင္းေက်ာင္းသား မစ္စတာ ဥေတန။ ဒါက ေမးခြန္း မဟုတ္ ဘူးဆိုတာ သိတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေျဖလိုက္တယ္။ '' တစ္ျခား ႏိုင္ငံမ်ားေၾကာင့္ပါ။'' အေျဖဆံုးသည္ႏွင့္ အားလံုး ပြဲက်သြားတယ္။ '' ဘာ့ေၾကာင့္ ေျပာႏိုင္ပါသလဲ။'' '' ဟုတ္တယ္ ေလ အျခား စက္မႈႏိုင္ငံႀကီးေတြက သူတို႔စီးပြားေရးအတြက္ စက္ရံံုအလုပ္ရံု ပစၥည္းေတြကို အမ်ား အျပားထုတ္လုပ္။ ေငြရေတာ့ သူတုိ႔။ သဘာ၀ ေဘးရန္ေတြ ေရာက္လာေတာ့ တစ္ကမၻာလံုး ၀ိုင္းစုခံရ။ အဲဒီထဲမွာ ျမန္မာလည္း ပါသြားတာေပါ့'' လုိ႔ ေျဖလုိက္တယ္။ '' ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ သိပၸံ အတူတူဘဲလို႔ ဘယ္လုိ ေျပာႏိုင္လဲ။'' ပေရာ္ဖက္ဆာတစ္ဦးက ေမးေသာ ေမးခြန္းပင္။ ပင္ကိုယ္က သိပၸံပညာကို နကဏ္းတစ္လံုးသိတဲ့သူ မဟုတ္ေပမယ့္ ခပ္တည္ တည္ပါပဲ။ '' အဟမ္း မင္းတုိ႔ သိပါတယ္။ ၁၉ ရာစုေခတ္မွာ သိပၸံပညာ တစ္ဟုန္ထိုး တိုးတက္ လာၿပီးေနာက္ ကမၻာ့အကုိးကြယ္ခံ ဘာသာ တရား အားလံုးနီးပါး သိပၸံဒိုင္းခြက္ထဲမွာ ကားယား က်ကုန္တာ။ သိပၸံက သူရဲ႕ဒိုင္ခြက္ထဲမွာ ရွာမေတြ႕တဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ ေဂါ့ဒ္ကို ေကာင္းကင္ ဘံုက ျဖဳတ္ခ်လို္က္တာ မင္းတို႔အသိပဲ။ ဒါေပမယ့္ အံ့စရာေကာင္းတာက ဗုဒၶကုိေတာ့ သူက တစ္ေလး တစ္စား လက္တြဲ ေခၚသြား လိုက္တာ ယေန႔အထိပဲ။ သိပၸံ ဆရာႀကီး အိုင္စတုိင္က ေျပာတယ္မဟုတ္လား။ တုိ႔ေတြ႕ သမွ်က ဗုဒၶဘာသာ နယ္ပင္ အတြင္းမွာပဲရွိတယ္ ဆိုတာ။ ဒီေတာ့ သိပၸံ ႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာ၊ ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ သိပၸံ တစ္လမ္းတည္းအတူ သြားေနတယ္ဆိုတာ လယ္ျပင္မွာ ကၽြဲသြားသလုိ ကြဲျပားပါတယ္။'' အားလံုး ၿငိမ္သြားၾကျပန္တယ္။ '' အခု စာတမ္းမွာ ဗုဒၶဘာသာ သဂၤါယနာ မွတ္တမ္းခုႏွစ္ေတြကို မမွန္ဘူးလို႔ ေ၀ဘန္ထားတာပဲ။ ဒါကို မင္းဘယ္လိုျမင္သလဲ။'' ဆရာ တစ္ေယာက္ရဲ႕အေမး။ '' သူက ေ၀ဘန္ေတာ့ တို႔ကလည္း သူ႔ကို ေ၀ဘန္လို႔ ရတာေပါ့။ သူ ေျပာတာေတြကေကာ တကယ္မွန္တယ္လုိ႔ ေျပာလုိ႔ရလုိ႔လား။ '' သူက အကိုးအကား အေထာက္အထားေတြ ေပးထားတယ္ေလ။'' ''သူ႔လုိပဲ တစ္ျခား ေနာက္ေပါက္ ဆရာေတြလည္း ေပးၿပီး ေရးၾကတာပဲ။ ဘာလို႔ အခ်င္းခ်င္း အျမင္မတူၾက တာလဲ။ ဒါဆို တစ္ေယာက္ တစ္ေယာက္က အၿမဲတမ္း လြဲေနလို႔ေပါ့။ ထားပါေတာ့ ပါဠိမွတ္ တမ္းေတြအတိုင္း လက္ခံ အတည္ျပဳထားေသာအားျဖင့္ တို႔မွာ ဘာတစ္ခု ဆံုးရႈံး နစ္နာ သြားတာ ရွိလုိ႔လဲ။ ဒါက အဓိက အခ်က္ပဲ။ အခုဆို သဂၤါယနာ ေျခာက္ႀကိမ္ေတာင္ ရွိသြားၿပီ။ ဗုဒၶစာေပေတြကို မူရင္းအတိုင္း ထိန္းသိမ္းထားႏိုင္ၾကတာ ဒီမွတ္တမ္းေတြရဲ႕ ေက်းဇူးေၾကာင့္ပဲ မဟုတ္လား။'' ''မင္းက အိႏၵိယမွာ ဗုဒၶဘာသာ ကြယ္ေပ်ာက္သြားတာဟာ ဖေလာ္ ဒႆန ပညာရပ္ေတြ အားေကာင္းလာလုိ႔လို႔ ေျပာတယ္။ ဒါက ဘယ္လို ဆက္စပ္မႈ ရွိလို႔လဲ။'' ဟုတ္တယ္ ဖေလာ္ ဒႆနပညာ ရပ္ေတြဆိုတာ လက္ေတြ႔(အက်င့္)မပါတဲ့ အေတြးပညာရပ္ ေတြပဲ။ ဗုဒၶတရား ေတာ္ေတြဆိုတာက လက္ေတြ႕အက်င့္မပါဘဲ ႀကံဆေတြးေတာေနရံုနဲ႔ မသိနား မလည္ႏိုင္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဗုဒၶကိုယ္ေတာ္တိုင္ ေျပာခဲ့တယ္ မဟုတ္လား။ သူ႕(ေတြ႕ ထားတဲ့) တရားေတြက အတကၠ၀စရ=အေတြးကုိ ေက်ာ္ေနတယ္လို႔။ ဆိုလိုတာက ဖေလာ္ ဒႆနာဆိုတဲ့ အေတြး ပညာရပ္မ်ားနဲ႔ တကယ့္ အမွန္ တရားေတြကို မသိနားမလည္ႏိုင္ဘူးလို႔ ေျပာခဲ့တာပဲ။ အက်င့္ကို ပယ္ၿပီး အေတြးပညာရပ္ မ်ားသာ ထြန္းကားလာတဲ့အခါ လက္ေတြ႔ ပညာရပ္ျဖစ္တဲ့ ဗုဒၶတရားေတာ္ေတြလည္း ဒီမွာ ေမွးမွိန္သြားရတာေပါ့။'' အေျဖဆံုးသည္ႏွင့္ ပေရာ္ဖက္ဆာ အခ်ိဳ႕ ေခါင္းခ်င္းဆိုင္ တီတိုးေျပာေနၾကသည္။ နာဂဇၹဳန ၊ ဓမၼကိတၱိစတဲ့ မဟာ ယာန ရဟန္းမ်ား အေလးထား ေရးသားခဲ့တဲ့ ဖေလာ္၊ ေလာ့ဂ်စ္ စာအုပ္ေတြမွာ က်င့္စရာ မပါဘူးလုိ႔ ေျပာေနၾက ျခင္းျဖစ္တယ္။ ေမးခြန္းေတြ ကုန္ေလာက္ၿပီျဖစ္သြားတာမို႔ ဗုဒၶဘာသာ က သိပၸံဆံုးတဲ့ ေနရာ က စတာပါ လို႔ ေျပာရင္း စာေရး သူရဲ႕ေဟာေျပာ ခ်က္ကုိ အဆံုးသတ္ လိုက္တယ္။

အေဆာင္ျပန္ေရာက္ေတာ့ ဒီသတင္းက ျပန္႔ေနၿပီ။ ျမန္မာပီပီ အခ်င္းခ်င္း ထုႏွက္ဘို႔ ေစာင့္စား ေနၾကသည္။ ဘာလို႔ ဒီလုိ…. သတိထားဦးမွေပါ့။ ျမန္မာေတြကို ဘယ္လို ထင္သြား မယ္ဆိုတာေကာ မစဥ္းစားမိဘူးလား။ ဘာညာ စသည္….။ အင္း ဒါက ဒီလိုရွိပါတယ္။ ဒီလိုမွ မေျပာရင္ အဂၤလိပ္စကား ေျပာျဖစ္မွာ မဟုတ္လို႔ပါ။ အဂၤလိပ္စကား ႀကိဳးစား ေျပာေနတာကုိ (အျခား ႏုိင္ငံသားမ်ားလုိ) အားေပးသင့္တာေပါ့။ အႀကံျပဳသင့္တာေပါ့၊ ဟုတ္ဘူးလား၊ ဘာပဲျဖစ္ေနေနေလ။ ခုဟာက အဂၤလိပ္ စကားေျပာ ေလ့က်င့္တဲ့အေနနဲ႔ ေျပာတာပါ၊ တစ္ျခား မဟုတ္ပါဘူး။

၇-၆-၂၀၁၁

1 comments:

Anonymous said...

ေသြးကေတာ့ ရဲသဗ်ာ။
ဒါမွ academic monk အစစ္။

Post a Comment