Sunday, July 24, 2011

ဆန္းေဒးစကူး (၃)

ၿပီးခဲ့တဲ့ သီတင္းႏွစ္ပတ္က စၿပီး ဆန္းေဒးစကူးလုပ္ျဖစ္တယ္။ ေက်ာင္းသားကေတာ့ တစ္ေယာက္တည္းပါ။ သူက အေမရိကန္ တကၠစက္ျပည္သား။ ဒီမွာ ပီအိပ္ခ်္ဒီလုပ္ေနတယ္။ အေဆာင္မွာ ေနတယ္။ အမည္က ဂ်ိန္းစ္ တဲ့။ ဂ်ိန္းစ္ဘြန္းမင္းသားကို သိထားေတာ့ ေခၚရတာ လြယ္ပါတယ္။ သူက ခရစ္ယန္ တရားေဟာ ဆရာ လည္း ဟုတ္ေတာ့ ဘာသာေရးမွာ စိတ္၀င္စားတာ မဆန္းဘူး။ ၿပီးေတာ့ ႏိုင္ငံတကာ အေတြ႕အႀကံဳလည္း ရွိတယ္။


ၿပီးခဲ့တဲ့ (မေန႔က) ဆန္းေဒးမွာ အေၾကာင္းအရာ အေတာ္မ်ားမ်ားကို ေဆြးေႏြးျဖစ္ၾကတယ္။ အဲဒီေဆြးေႏြးခ်က္ေ တြ ေျဖရွင္းခ်က္ေတြကို အေျခခံထားၿပီး ဒီပုိ႔စ္ေလးကုိ ေရးသြားမွာ ျဖစ္တယ္။ သင္ဘို႔စီ စဥ္ထားတာက ဗုဒၶဖေလာ္ဆိုဖီ၊ အဘိဓမၼာ ဘာသာရပ္။ ဒါေပမယ့္ သင္တန္း အေျခပ်ိဳးတဲ့အေနနဲ႔ ေဆြးေႏြး ေမးျမန္းမႈေတြ လုပ္ေနၾကတယ္။ မေန႔က သူစေမး တာက- စိတ္ဘယ္မွာ ရွိလဲ ဆိုတာပါပဲ။ သူက အဲဒါကို တုိက္ရိုက္ မေမးဘူး။ ဥပမာေလးနဲ႔ ေမး တယ္။ ငါးႏွစ္သား ကေလးတစ္ေယာက္က စိတ္ဘယ္မွာ ရွိလဲလို႔ ေမးလာရင္ ဘယ္လုိ အေျဖေပးရမလဲ တဲ့။ လိုရင္းက စိတ္ဘယ္မွာလဲ ဆိုတာပါဘဲ။ အဲဒီေတာ့ white book မွာ နာမ္ ႏွင့္ရုပ္ mind and matter ကို ေရးျပလုိက္တယ္။ ဒီ mind ေတြက သိပ္ျမန္တယ္။ တစ္စကၠန္႔အတြင္းမွာ မီလ်ံႏွင့္ ခ်ီၿပီျဖစ္ပ်က္ၾကတယ္။ ပံုစံ ျဒပ္မရွိဘူး။ ဒါေၾကာင့္ မျမင္ႏိုင္ဘူး။ သူတို႔က ရုပ္ေတြေပၚမွာ မွီတည္ေနၾကတယ္။ ဘယ္မွာ ဘယ္လို မွီတည္ေနတယ္ဆိုတာကို ဒီစာအုပ္မွာ အေသးစိတ္ရွင္းျပထားတယ္။ တုိ႔ေလ့လာေ တာ့ ေတြ႔ ရလိမ့္မယ္။

တစ္ကမၻာလံုးကို ခ်ဳပ္ၾကည့္ရင္ ရုပ္နဲ႔နာမ္ ၂ မ်ိဳးကုိပဲေတြ႔ရမယ္။ သက္ရွိနဲ႔ သက္မဲ့ဆုိပါေတာ့။ တုိ႔သက္ရွိေတြမွာ ရုပ္နဲ႕နာမ္ ၂ မ်ိဳးလံုးရွိၿပီး သစ္ပင္၊ ေတာေတာင္၊ ေရ ေျမ စတဲ့ သက္မဲ့၀တၳဳ ေတြမွာ ရုပ္သက္ သက္သာျဖစ္တယ္။

တိရစၧာန္ေတြေကာ ။ (သူက ေမးလာတယ္။)

ေအးေလ တိရစၧာန္ေတြဆိုတာလည္း တို႔လူသားေတြနဲ႔ အတူတူုပဲေပါ့။ ရုပ္ နာမ္ ၂မ်ိဳးေပါင္း စပ္ထားတဲ့ သက္ရွိေတြပဲ။ လူနဲ႔ တိရစၧာန္ ဘာထူးလဲ။ သေဘာတရား အေျခခံအားျဖင့္ အတူ တူပဲ။ ပံုစံသာကြာသြားတာ။ သူတို႔က အလ်ားလုိက္ ေနထုိင္သြားလာၾကတယ္။ တုိ႔က ေဒါင္လုိက္ မတ္တပ္။ သူတုိ႔လည္း စားၾက၊ အိပ္ၾက၊ ခ်စ္ၾက ႀကိဳက္ၾက၊ ရန္ျဖစ္ၾက။ တို႔ လူသား ေတြလည္း စားၾက၊ အိပ္ၾက၊ ခ်စ္ၾက၊ တုိက္ၾက ခိုက္ၾက၊ ဖိုက္ၾကတာပဲ။ ဘာမ်ား ထူးလုိ႔လဲ။ ဆိုလိုတာက သူတို႔လည္း ရုပ္နာမ္၊ တုိ႔လည္း ရုပ္နာမ္၊ ရုပ္နာမ္ခ်င္း အတူတူပဲ ဆိုတာပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ ထူးတာကေတာ့ အရည္အေသြးပဲ။ တို႔လူသားေတြက တီထြင္ၾကံဆ လုပ္ကုိင္လာ လိုက္တာ တစ္ျခားကမၻာ့ၿဂိဳဟ္ကိုေတာင္ ေရာက္ေအာင္ သြားႏုိင္ေနႀကၿပီ။ ဒါေပမယ့္ တိရစၧာန္ကမၻာမွာ အခုခ်ိန္အထိ အ၀တ္မ၀တ္တတ္ေသးဘူး။ ေနစရာ၊ စားစရာ မရွိၾကေသး ဘူး။ တီထြင္ၾကံဆမႈလည္း မရွိၾကေသးေတာ့ သူတုိ႔ဟာ အခုခ်ိန္အထိ ေတာထဲက ထြက္မလာ ႏိုင္ၾကေသးဘူး။ ဒါဟာ စိတ္ရဲ႕ အရည္အေသြးေတြပဲ။ တို႔လူသားေတြေတာင္ တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ အရည္အခ်င္းခ်င္း မတူၾကတာ အထင္အရွားပဲ။ ဥပမာ မင္းက ပီအိပ္ခ်္ဒီ ေက်ာင္းသား၊ ငါက အမ္ေအ ေက်ာင္းသားဆိုေတာ့ အရည္အေသြးခ်င္း၊ အေတြ႔အႀကံဳ ခ်င္းကြာတာေပါ့။ ဒီစိတ္ေတြက ျမစ္ေရထဲက ေရေတြလို အဆက္မျပတ္ စီးဆင္းေနၾကတယ္။ ဒါကို ဗုဒၶက လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ ၂၅၀၀ ေလာက္ကတည္းက အခိုင္အမာေျပာထားတယ္။ အေနာက္တိုင္း ဒႆနိက ပညာရွင္ အေတာ္မ်ားမ်ားကလည္း ဒါကိုပဲ အတည္ျပဳေျပာၾက တယ္။ ၿပီးေတာ့ သိပၸံကလည္း ဒါကုိ လက္ခံတယ္။ စိတ္ေတြက တစ္ခုၿပီး တစ္ခု အဆက္မျပတ္ သြားေနတယ္။ ဒါေပမယ့္ ပံုစံမတူဘူး။ လုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္တာခ်င္း မတူဘူး။ တို႔သက္ရွိေတြျဖစ္ေနတဲ့ စိတ္အစဥ္ကုိ ဒီစာအုပ္မွာ အေသးစိတ္ျပထားတယ္။ အခု သေဘာေလာက္ အရင္ေျပာၾကည့္မယ္။

ပ -စ -သမ္ -သန္- ၀ု -ဇ-တ

ဒါဟာ တို႔ျဖစ္ေနတဲ့ စိတ္အစဥ္ပဲ။ ျမတ္စြာဘုရားမွာလည္း ဒီစိတ္အစဥ္ပဲ။ တို႔လည္း ဒီစိတ္ အစဥ္ပဲ။ တိရစၧာန္၊ လူသားေတြမွာ ဒီစိတ္ျဖစ္စဥ္ေတြက အတူတူပဲ။ စိတ္အရည္ အေသြးသာ ကြာျခားသြားတာ။ ေအး ထူးျခားခ်က္ရွိတာကုိေတာ့ ျမင္ေအာင္ ၾကည့္တတ္ရမယ္ေပါ့။

မင္းက ေျပာတယ္ လူေတြနဲ႕ တိရစၧာန္ေတြဟာ ခ်စ္ျခင္း နဲ႕ မုန္းျခင္းၾကားမွာ ရွိေနတာျခင္း တူတယ္လုိ႔ ေျပာတယ္။ တစ္ျခား အေနအထားေကာ မရွိႏိုင္ဘူးလား။

ဒါက တုိ႔မွာ အျဖစ္မ်ား တဲ့ ေယဘုယ် သေဘာတရားကုိ ငါေျပာတာပါ ။ တစ္ျခား စိတ္အေျခ အေနေတြ လည္း တို႔မွာ ရွိပါတယ္။ ဥပမာ အခု တို႔ သင္တန္းမွာ ေျပာဆို ေဆြးေႏြး ေနၾကတာ မ်ိဳးေပါ့။ ခ်စ္ျခင္း(တပ္မက္ျခင္း) မရွိသလုိ မုန္းျခင္းလည္း မရွိဘူးေလ။ ဒါကို ဒီက်မ္း စာမွာ ေကာင္းတဲ့ ကုသုိလ္စိတ္လုိ႔ ေခၚတယ္။ တို႔စိတ္ေတြကို ေကာင္းမေကာင္း ႏွစ္မ်ိဳးခြဲလုိ႔ ရတယ္။ မေကာင္းတာေတြကေတာ့ တက္မက္ျခင္း(ေလာဘ)၊ မုန္းတီးျခင္း( ေဒါသ) ႏွင့္ မသိနား မလည္ျခင္း(ေမာဟ) တို႔ျဖစ္ၾကတယ္။

စိတ္ေတြကို ေကာင္း မေကာင္းခြဲတာဟာ ဟာသတစ္ခု ျဖစ္မေနဘူးလား။ ဥပမာ ကေလးတစ္ ေယာက္ သူ႔အေမႏွင့္ လမ္းေလွ်ာက္ထြက္လာတယ္။ လူႏွစ္ေယာက္က လမ္းေပၚမွာ စကားမ်ားၿပီး ဖိုက္တင္ ခ်ေနၾကတယ္။ ဒါကုိ အေမလုပ္သူက သူ႔သားကုိ ေျပာတယ္။ ငါ့သား ထိုးတာႏွက္တာဟာ မေကာင္းဘူးေနာ္။ အဲဒါမ်ိဳး မလုပ္ရဘူး သိလား လို႔ ေျပာတယ္။ ေနာက္တစ္ေန႔မွာ ကေလးက တရုပ္သိုင္းကားကုိ ၾကည့္တယ္။ တရုပ္ ေရွာင္လင္ ဘုန္းႀကီးေတြက ဖိုက္တင္ခ်ေနတာကုိ ျမင္ၿပီး ကေလးရဲ႕အေတြးမွာ ဖိုက္တင္ခ် တာ ေကာင္းပါလားဆိုၿပီး ေတြးမိသြားျပန္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေကာင္းမေကာင္း ဆုိတာ ဘယ္လုိခြဲလုိ႔ ရမလဲ။ ခြဲျခားရင္ ရီစရာျဖစ္မေနဘူးလား။

ေကာင္းမေကာင္းဆိုတာ လူနဲ႔မဆိုင္ဘူး။ action လုပ္ေဆာင္မႈနဲ႔ဆိုင္တယ္။ ေနာက္ၿပီး attention စိတ္ေနစိတ္ ထားနဲ႔လည္း ဆိုင္တယ္။ မင္းကုိ ငါလက္နဲ႔ ရုိက္မယ္၊ ဒါ ေကာင္းသလား မေကာင္းဘူးလား။ ဒါေပမယ့္ မင္းကို ငါခင္လုိ႔ ရိုက္ပုတ္တယ္ဆိုရင္ေတာ့ တစ္မ်ိဳးေပါ့။ ထားပါေတာ့ သတ္တဲ့ လႈပ္ရွားမႈ၊ ခိုးတဲ့ လႈပ္ရွားမႈ၊ လိမ္ညာတဲ့ လႈပ္ရွားမႈေ တြက ေကာင္းသလား မေကာင္းဘူးလား။

မေကာင္းပါဘူး။

ဒါေပါ့။ ဒါဟာ သဘာ၀တရားတစ္ခုပဲ။ ဘာသာေရး မဟုတ္ဘူး။ အခ်ိဳ႕က သတ္တာကုိ ေကာင္းတယ္ထင္ၿပီး သတ္ေနၾကတာ တုိ႔ကမၻာႀကီး ၿငိမ္းခ်မ္းမႈေတြ ေပ်ာက္ေနတာ မင္း အသိပဲေလ။ ဒါေၾကာင့္မို႔ လႈပ္ရွားမႈ တိုင္းမွာ ေကာင္း မေကာင္း ႏွစ္မ်ိဳးဆီ ရွိတာကို လက္သင့္ခံရမယ္။

မစ္စတာ ဂ်ိန္းစ္၊ ေကာင္းေကာင္း နားမလည္ရွာပါ။ ထို႔ေၾကာင့္ စာေရးသူရဲ႕ အေျဖကို ဘ၀င္မက်ႏိုင္ရွာ။

ဒီမွာ ရဟန္းတစ္ရာ ေနမယ္။ အေစာင့္တစ္ေယာက္ ရွိတယ္။ လူသတ္သမားတစ္ေယာက္ လာၿပီး ရဟန္းေတြကုိ သတ္မယ္။ ဒါေပမယ့္ အေစာင့္က အဲဒီ လူသတ္သမားကုိ သတ္ပစ္ လုိက္တယ္။ ရဟန္းတစ္ရာ အႏၱရာယ္ ကင္းသြားတယ္။ အဲဒီ အေစာင့္ရဲ႕ သတ္ျဖတ္မႈ ကုိ ေကာင္းတယ္လုိ႔ ေျပာမလား၊ မေကာင္းဘူးလို႔ ေျပာမလား။

ဒါက သတ္ျဖတ္ျခင္းဟာ မေကာင္းတဲ့အလုပ္ပဲ ဆိုတဲ့ စကားကုိ ျငင္းဆန္တဲ့ သေဘာနဲ႔ ေျပာလာတဲ့ စကားမွန္း သိသာတယ္။

မင္းက ေကာင္းတယ္လို႔ ေျပာခ်င္တာလား။

ငါကေတာ့ သူ႔ကို ဂုဏ္ျပဳမွာပဲေလ။ သူကာကြယ္လုိက္လုိ႔ ဒီရဟန္းေတြ မေသတာ။

ထားပါေတာ့။ ဒီအေျခအေနကုိ တုိ႔ ေျဖးေျဖးခ်င္း ခ်ဥ္းကပ္ အေျဖရွာရေအာင္။ သူ(အေစာင့္) က ဒီလူသတ္ သမားကုိ သတ္ခ်င္လုိ႔ သတ္တာလား။ မသတ္ခ်င္ပဲနဲ႔ (အေျခအေန အရ) သတ္ရတာလား။ ဒါကို တို႔ စဥ္းစားရ မယ္။ ငါထင္ပါတယ္။ ပထမ အဆင့္အေနနဲ႔ ဒီလူကို သူ တားမယ္။ ဆီးမယ္၊ ဖမ္းမယ္။ ခ်ဳပ္မယ္ေပါ့။ မသတ္မိေအာင္ နည္းလမ္းေတြ အမ်ား ႀကီး ေရြးခဲ့လိမ့္ယ္။ (ေရြးရလိမ့္မယ္)။ သတ္တာဟာ ေနာက္ဆံုး (မျဖစ္ သာတဲ့) အဆင့္ဆုိတာ ေတြးလို႔ ရပါတယ္။ ဒါဟာ ဘာလဲဆိုေတာ့ သတ္တဲ့ အမႈဆိုတာ တကယ့္ကုိ မေကာင္းဘူး ဆိုတာ သိေနလို႔ပဲ။ ဒါမွ မဟုတ္ ေဘးက လူကလည္း ဒီလူကုိ လာသတ္မွာေပါ့။ ခုေတာ့ တာ၀န္ ရွိသူကသာ ျပဳလုပ္သြားတယ္ဆိုေတာ့ လူမႈအသုိင္းအ၀ိုင္းမွာ သတ္တာကုိ အားမေပးဘူးဆုိ တာ ေပၚလြင္ပါတယ္။

ဒီလူကုိ သတ္လုိက္တာ မေကာင္းဘူးေပါ့။

သတ္တာ ေကာင္းတယ္လို႔ မင္း ဘယ္လုိ သက္ေသျပႏိုင္မွာလဲ။ ေကာင္း မေကာင္းဆုိတာ ပုဂၢိဳလ္နဲ႔ မဆိုင္ဘူး။ သူ႕ရဲ႕အျပဳအမူနဲ႔ ဆိုင္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ သတ္တဲ့အမႈဟာ ဘယ္လုိပဲ တြက္ တြက္ မေကာင္းတာကေတာ့ မေကာင္းတာပါပဲ။ ေကာင္းတယ္ဆိုရင္ လူတိုင္း သတ္ျဖတ္ေန မွာေပါ့။ ေနာက္ၿပီး ဒီလူဘက္က ၾကည့္ရင္လည္း သူတာ၀န္ကုိ သူေဆာင္ရြက္သြားတာမို႔ (မင္းေတြးသလုိ) အျပစ္ေျပာစရာေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ ေနာက္ၿပီး တစ္ဖက္လူက ကာကြယ္ရင္း ေသသြားတာလား။ အမွတ္တမဲ့ လက္လြန္ေသသြားတာလား ဆိုတာေတြကလည္း ရွိေသး တယ္ေလ။

မစ္စတာ ဂ်ိန္းစ္ကုိ ဒီထက္ပုိေျပာလုိ႔ မရေတာ့ဘူးဆိုတာ သိတယ္။ ဒီထက္ ေလးနက္တဲ့ ဗုဒၶဘာသာရဲ႕ သေဘာ တရားေတြကုိ ေျပာေနလည္း နားလည္ႏိုင္တဲ့ အေနအထား သူ႔မွာ ရွိမွာ မဟုတ္ဘူးဆိုတာ သိလုိက္တယ္။

0 comments:

Post a Comment